Dierenartsenpraktijk

13.00 - 13.30 uur

DIERENARTSENPRAKTIJK BOXMEER

Actueel

Op deze pagina vindt u actuele berichten van dierenartsenpraktijk Boxmeer. Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van een van deze berichten, neem dan even contact op. Wij helpen u graag verder!

Puppy party! Jij komt toch ook?

De puppyparty's worden regelmatig gehouden in onze praktijk.
U wordt welkom geheten door onze paraveterinairen. Elke pup tussen de 8 en 16 weken is bijzonder welkom. Gezelligheid staat voorop op deze avonden, daarnaast wordt u volledig bijgepraat over alle pupwetenswaardigheden. Het onderling contact tussen de puppy's (en de baasjes) is niet alleen amusant, maar blijkt ook zeer stimulerend te werken. Komt jou pup hiervoor in aanmerking en lijkt het je leuk? Neem dan telefonisch of per mail
info@dapboxmeer.nl contact met ons op. Klik hier voor de foto's van alle party's.

Wat is RHD2?

Recent zijn vanuit diverse delen van het land meldingen binnengekomen over acute sterfte onder konijnen. Het gaat hier om wilde én tamme konijnen. Uit dit onderzoek blijkt dat de dieren zijn gestorven als gevolg van de konijnenziekte RHD2. Het gaat om een mutatie van het  RHD1 virus. Konijnen worden jaarlijks gevaccineerd tegen Myxomatose en RHD1. Dit vaccin beschermd echter niet tegen het nieuwe RHD2 virus.

Symptomen
Een geïnfecteerd konijn zal veelal binnen 24 tot 48 uur sterven. Benauwdheid en bloedingen zijn verschijnselen die bij deze konijnen soms gezien worden. Vaak is er echter niets te zien aan konijnen met deze ziekte totdat ze sterven.

Vaccineren
Dit vaccin beschermd het konijn 6 maanden tegen RHD2. 6 weken na de eerste enting, moet dit vaccin geboosterd(herhaald) worden.

Preventie

• Ruimtes waar mogelijk besmette konijnen zijn geweest dienen grondig gereinigd te worden met water en zeep en daarna gedesinfecteerd te worden.

• Voer geen (vers) gras of groente van buiten (moestuin) aan uw konijn. Kijk ook uit met het voeren van hooi of kuilvoer waarvan u vermoedt dat wilde konijnen er bij kunnen zijn gekomen.

• Voorkom direct contact van uw konijn met konijnen in het wild. Als er wilde konijnen in de buurt van uw huis voorkomen kunt u overwegen om uw konijn (tijdelijk) binnen te huisvesten. Neem ook geen zieke wilde konijnen mee naar huis.

• Goede (hand)hygiëne is belangrijk om verspreiding te beperken; was uw handen extra goed met water en zeep vóór en na het voeren/verzorgen van uw konijn.

• Pas op met besmette konijnenveldjes (besmet met urine van wilde konijnen). Via uw schoeisel kan het virus verspreid worden. Laat uw konijnen niet in contact komen met schoeisel waarmee u over mogelijk besmet terrein heeft gelopen.

• Aangezien stekende insecten ook een rol kunnen spelen in de verspreiding, kan een goede insectenbestrijding ook bijdragen aan vermindering van het risico. U kan uw konijn behandelen met speciale sprays om insecten te weren (bv Nomyasis®)

• Mocht uw konijn onverwacht spontaan overlijden, laat dan een pathologisch onderzoek uitvoeren indien mogelijk. Uw dierenarts kan u hierbij adviseren.

Treft u dode wilde konijnen aan? Meld deze dan bij uw dierenarts en/of bij het Dutch Wildlife Health Centre (DWHC) via hun website www.dwhc.nl/report.html

Castreren/steriliseren voor hond en kat

Castreren/steriliseren heeft een groot aantal voordelen voor zowel het gedrag als de gezondheid van uw hond en kat.

Na het steriliseren van de teef wordt ze niet meer loops en kan dus ook niet meer drachtig worden. Een ander voordeel is dat het weglopen tijdens de loopsheid niet meer voorkomt. Ook de reu zal na het castreren minder vaak weglopen en krijgt minder drang om het territorium te markeren. De teef heeft minder kans op melkkliertumoren en de kans op baarmoederontsteking is 0%.

Uit onderzoek blijkt dat een gecastreerde/gesteriliseerde kat gemiddeld 2x zo lang leeft als een niet gecastreerde/gesteriliseerde kat. Castratie/sterilisatie kan gezondheidsproblemen voorkomen en meestal wordt de kat rustiger, minder uithuizig en meer op u gericht.

De gecastreerde/gesteriliseerde hond is echter wel gevoeliger voor overgewicht en de daarmee gepaard gaande gewrichtsproblemen. Daarom is het belangrijk om uw hond direct na de castratie/sterilisatie een speciale voeding te geven, die helpt deze aandoeningen te voorkomen. Wij adviseren u daarom Royal Canin Neutered dog Adult. De voordelen van deze voeding zijn:

• Draagt bij aan het handhaven van een gezond gewicht en het voorkomen van overgewicht en helpt hierdoor het ontstaan van gewrichtsproblemen, als gevolg van overgewicht, voorkomen.

• Bevordert de gezondheid van het gebit door de vorming van tandplaque en tandsteen te verminderen.

• Is zeer goed verteerbaar en bijzonder smakelijk.

• Het gaat de vorming van struviet en calcium-oxalaatstenen in de blaas tegen bij katten.

• Het bevordert de uitscheiding van haarballen bij katten en beperkt hierdoor de onaangename gevolgen ervan, zoals braken en/of constipatie.

Bij aankoop van de eerste verpakking krijgt u bij ons in de praktijk direct 50% korting! Ook krijgt u een spaarkaart waarmee u bij ons in de praktijk kunt sparen voor een gratis zak voer.Zo word het gezond houden van uw dier wel heel aantrekkelijk!

Winnaars fotowedstrijd

De winnaars van de fotowedstrijd van dit jaar zijn bekend.
Hieronder de prachtige resultaten:

Bravecto®

Er is een nieuw middel op de markt gebracht tegen vlooien en teken bij de hond. Dit nieuwe middel heeft een aantal grote voordelen ten opzichte van de reeds bekende middelen en daarom willen wij dit nieuwe middel speciaal onder de aandacht brengen. Bravecto biedt de mogelijkheid om te ontvlooien en te ont-teken middels een tablet met een werkingsduur van 3 maanden!

De voordelen van Bravecto® op een rij:

- Lange werkingsduur (3 maanden)

- 100% van de teken is binnen 12 uur na toediening dood

- 100% van de vlooien is binnen 8 uur na toediening dood

- geschikt voor drachtige honden

- geschikt voor lacterende honden

- geen interactie met andere geneesmiddelen (NSAID's, corticosteroïden, schildklier- en niermedicatie)

Vaccin konijnenziekten Myxomatose en VHS

Vanaf januari 2012 is er een nieuw vaccin op de markt tegen de gevaarlijke konijnenziekten: Myxomatose en VHS. Dit nieuwe middel is een jaar werkzaam tegen beide ziekten. Een grote stap vooruit ten opzichte van het oude vaccin. De afgelopen jaren vaccineerden we namelijk tegen VHS met het middel Cunical ® en tegen myxomatose met het middel Lyomyxovax ®. Het vaccin tegen Myxomatose gaf echter maar een kortdurende bescherming. Daarom was het advies om uw konijn 2 x per jaar te enten, namelijk in het voorjaar en het najaar.

U kunt nu uw konijn bij ons dus eenmaal per jaar laten vaccineren om er voor te zorgen dat het konijn een jaar lang beschermd is tegen Myxomatose en VHS. We raden u aan dit voor het begin van het voorjaar te doen, namelijk voordat de muggen er weer zijn en Myxomatose en VHS weer kunnen ontstaan.

De kosten voor deze jaarlijkse enting, inclusief een gezondheidscontrole bedragen €31,50

Honden chippen verplicht.

De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) ingestemd met de plicht om honden die vanaf 2012 worden geboren, te chippen en te registreren.

Hiermee gaat het kabinet misstanden in de hondenfokkerij en -handel tegen en wordt het welzijn van honden verbeterd. De consument, zich bewust van deze verplichting, koopt alleen een hond wanneer die gechipt en geregistreerd is.

Er zijn verschillende problemen die het welzijn van honden bedreigen. Zo zijn er dieren die worden mishandeld, verwaarloosd of achtergelaten door hun eigenaar. Ook vinden er misstanden in de fokkerij plaats, onder meer bij de import van buitenlandse honden die zonder juiste vaccinatie of zonder herkenbare afkomst worden verhandeld. Daarnaast vindt bedrijfsmatige hondenfokkerij plaats waarbij de fokker zich niet aan de regels houdt. Om deze problemen meer effectief aan te pakken, moet de herkomst van een hond kunnen worden achterhaald. Veel partijen hebben om invoering van een verplichte identificatie en registratie gevraagd. Lees verder op de site van de rijksoverheid.

Gebruiksovereenkomst (C) 2008-16 DAP Boxmeer